Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Ervaringen Studenten

Een ervaringsdeskundige sluit aan bij cliënten op basis van het eigen herstelproces.

Susanne Spoelman is net geslaagd voor haar diploma Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn. Voor haar eindscriptie ontwikkelde ze met haar studiemaatje Siva Langemaat een toolkit om het gesprek met jongeren over armoede aan te gaan. ‘Met deze opleiding neem ik mijn levenservaring mee. Dat is heel fijn’, vertelt Susanne.

De Associate Degree (Ad) Ervaringsdeskundigheid in de Zorg en Welzijn is een tweejarige deeltijdopleiding op hbo-niveau. Je gaat één dag in de week naar school en werkt daarnaast minimaal 16 uur in de week. ‘Ik werkte als leerling-werknemer bij Cosis, een organisatie die mensen ondersteunt met een psychische of verstandelijke beperking’, legt Susanne uit. ‘Een ervaringsdeskundige sluit aan bij cliënten op basis van het eigen herstelproces. Je hebt je eigen proces doorlopen en je maakt ruimte voor het herstelproces van een ander. Waarbij niet jouw verhaal centraal staat, maar het verhaal van de ander. Het gaat er niet om wat jouw diagnose of ervaring is, maar dat je psychische problematiek hebt gehad, in therapie bent geweest en dat je ongeacht je diagnose kunt aansluiten bij een ander. Ik heb eerder Kunstacademie en Cultuurwetenschappen gestudeerd, maar met deze opleiding neem ik mijn levenservaring mee. Dat is heel fijn.’

Grip op Geld
Voor haar eindscriptie ontwikkelde Susanne samen met haar studiemaatje en collega Siva Langemaat de toolkit ‘Grip op Geld’. ‘We werken allebei bij expertisecentrum Kind, Jeugd en Gezin van Cosis. Armoede is zo’n actueel onderwerp, en Cosis had geen aanbod voor jongeren’, vertelt Susanne. ‘We wilden iets maken waardoor jongeren de grip op geld terug zouden krijgen en waarmee we ze kunnen betrekken bij hun eigen proces rond armoede en geldproblemen. We ontdekten tijdens ons onderzoek dat een preventieve interventie hard nodig is. Niet iedereen heeft geleerd hoe je met geld omgaat of hoe je spaart.’

Schaamte en stigma
De toolkit bevat een stappenplan, een checklist en een evaluatie, met vragenlijsten waarmee jongeren zelf aan de slag kunnen. ‘De vragenlijsten gaan over: wie ben ik, wat heb ik nodig en wat wil ik leren? Om het meetbaar te maken, kunnen de jongeren op een schaal aangeven hoe ze hun leven waarderen, omdat geldproblemen je hele identiteit aantasten. De vragenlijsten gaan ook over schaamte en stigma die op geldproblemen zitten. Daarnaast hebben we een handleiding geschreven voor hulpverleners. Wij vinden het belangrijk dat dat een ervaringsdeskundige is omdat die als geen ander weet wat uitsluiting, schaamte en stigma betekenen. Ons doel is dat de jongeren zelf de regie pakken. Dat er niet over hen wordt gesproken, maar met hen.’

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top