Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Post-hbo coördinator taal

Frounie Borgman

‘Een interessante opleiding met een verfrissende kijk op taal’


Waarom heb je gekozen voor de post-hbo-opleiding Coördinator Taal?
‘Ik houd van taal, maar ik was ontevreden over de taalmethode op mijn basisschool. De geschreven verhalen van kinderen en het toepassen van de geleerde lesstof uit de methode bleef naar mijn inziens zo onder niveau. De kinderen zagen te weinig samenhang tussen de verschillende opdrachten. Daarom besloot ik om de post-hbo-opleiding Coördinator Taal te gaan volgen. Daarnaast had ik zin om zelf weer eens iets verfrissends te ervaren dat meteen inzetbaar zou zijn.‘

Wat vind je van de opleiding in het algemeen?

‘Het is een interessante opleiding met een verfrissende kijk op taal. Er worden mooie boeken getoond en de theorie is goed onderbouwd. Tevens wordt je rol als toekomstige coördinator goed uitgelegd.’
Wat vond je het leukste onderdeel en waarom?
‘Schrijven vond ik het leukste onderdeel, omdat het precies verwoordde wat ik miste en waarnaar ik op zoek was. Maar eigenlijk heb ik van de totale opleiding genoten. Van de mooie boeken, pakkende gedichten en schitterende prentenboeken. Door te praten over taal, door taal te voelen en door leren door te doen.’

Wat vond je het moeilijkste onderdeel en waarom?
‘Het taalbeleidsplan schrijven, dit had ik namelijk nog nooit gedaan. Op onze school hebben wij een klein team, praten en overleggen veel en hebben weinig geschreven plannen. Ik vond het lastig te bepalen wat er allemaal in het plan beschreven moet worden en wanneer is het voldoende, maar uiteindelijk is het wel goed gekomen.

Wat heeft je het meest verrast en waarom?
‘De ontevredenheid over de methode Nieuwsbegrip. Toen wij als leerkrachten Nieuwsbegrip moesten invoeren van ons bestuur vond ik het een gebrekkige methode. Er zaten veel fouten in en het bevatte alleen informatieve teksten. Ook zag ik totaal geen enthousiasme bij de leerlingen. Tijdens de opleiding mochten we deze methode nu zelf ervaren. Mijn ontevreden gevoel werd bevestigd, maar het heeft ook veel andere inzichten gegeven waardoor ik op een betere manier om kan gaan met deze methode.

Hoe is de samenwerking met de medecursisten?
‘Het is een leuke, open groep gebleken. Die succes en falen durfde te delen tijdens de bijeenkomsten. Persoonlijk heb ik niet veel samengewerkt, behalve op de studiedagen zelf. Wel is er een appgroep gestart onder ons, zodat we onze kennis kunnen blijven delen en misschien zelfs eens in de toekomst bij elkaar op school kunnen kijken.’

Wat heeft de opleiding je opgeleverd?
‘Enthousiasme om dit te delen met mijn team. En natuurlijk de interessante lessen en leuke momenten met mijn klas. Verder het vertrouwen om het anders te doen. Kortom: een lekkere ”boost!”
Zou je de opleiding aanbevelen aan anderen en waarom?
‘Ik kan niet beoordelen hoeveel overlap deze opleiding heeft met de pabo van nu, maar voor ons als “wat oudere leerkrachten” is het zeker aan te bevelen. Het is verfrissend, enthousiasmerend, heeft een leuke inhoud en is niet al te moeilijk. Daarnaast krijg je interessante input van andere collega’s uit verschillende scholen. Jong en oud(er) door elkaar. Het is daarom erg geschikt voor personen die mee willen ontwikkelen, die wat te zeggen willen hebben op hun school vanuit kennis en kwaliteit. Verder zijn de docenten van deze opleiding plezierig en hebben kennis van zaken.’

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top