In het tweede leerjaar van de opleiding Begeleidingskunde leer je je eigen keuzes te maken bij het opzetten van leertrajecten voor individuen of kleine groepen tijdens de de leergang Supervisie en coaching. Dit doe je op grond van de vragen die er spelen, de context waarin je werkt en je eigen talenten en voorkeuren.
Supervisie en coaching zijn manieren van begeleiden van mensen in ervaringsgerichte leer- en veranderprocessen, deels overlappend en deels verschillend. Begeleider en begeleide werken samen om ervoor te zorgen dat er geleerd wordt maar de regie ligt bij de begeleide. Supervisie gaat over leren leren rond professionele vraagstukken. De nadruk ligt op reflectie. Bij coaching ligt het accent meer op het realiseren van professionele doelen. De aanpak is meer actief. De methoden vullen elkaar aan en daarom biedt supervisie en coaching beide.
Na het volgen van deze leergang:
Je leert leertrajecten inrichten en uitvoeren voor individuen of kleine groepen. Dit doe je samen met de begeleide(n) en opdrachtgever, met oog voor de context waarbinnen de begeleiding plaatsvindt. Bij een goede begeleiding onderzoek je steeds wat, gezien de omstandigheden, het meest passend is om te doen.
De leergang Supervisie en coaching bestaat uit lesdagen, Fenomenologisch onderzoek, een begeleidingspraktijk en leersupervisie. Je rondt de leergang af met een digitaal profiel.
Lesdagen
Er zijn negen lesdagen, waarin je dieper ingaat op de stof van leergang Ambacht van het begeleiden (coachen, moreel beraad, supervisie, intervisie, dialoog). Je leert omgaan met leerdynamiek (grondhouding, gewaar zijn, organisatie als context voor leren, parallelle processen, ethiek). Je bouwt je eigen profiel als professioneel begeleider op: waar sta je voor, voor wie wil je werken, welke methoden spreken je aan?
Dag van de Begeleidingskunde
Deze dag wordt in samenwerking met LVSC Noord georganiseerd voor cursisten en LVSC geregistreerde professionals.
Dialoogsessies
Tijdens dialoogsessies doe je ervaring op met voorbereiden, begeleiden van en deelnemen aan verschillende vormen van leren in groepen, zoals begeleide intervisie, dialoog en moreel beraad. Jouw leergang organiseert en begeleidt twee van de vier dialoogsessies met elk een centraal maatschappelijk thema.
Digitaal profiel
Je rondt de leergang af met een digitaal profiel waarin je laat zien wie jij bent als professioneel begeleider, voor wie je wilt werken en wat je daarbij voor ogen staat.
Begeleidingspraktijk en leersupervisie
Tijdens het volgen van de lesdagen heb je een eigen begeleidingspraktijk, die bestaat uit twee supervisietrajecten en een aantal coachtrajecten. Mocht je geen registratie als coach willen, dan kun je de coachpraktijk achterwege laten. Over je begeleidingspraktijk krijg je individuele leersupervisie.
De begeleidingspraktijk kun je organiseren in je eigen organisatie. Je kunt ook je supervisiepraktijk doen op de Hanzehogeschool Groningen of NHL Stenden bij bachelor-studenten in hun stageperiode, het zogenaamde gesloten-beurs-systeem.
Fenomenologisch onderzoek
Het fenomenologisch onderzoek is een intensief proces waarin je in jezelf afdaalt aan de hand van een ervaring of waarneming die je geraakt heeft in een begeleidingssituatie. Als je in een eerdere opleiding fenomenologisch onderzoek hebt gedaan, dan kun je daarvoor mogelijk een vrijstelling krijgen.
Doelgroep
Professioneel begeleiders die zich verder willen verdiepen en bekwamen in ervaringsgericht begeleiden van individuen en kleine groepen in hun persoonlijke en professionele ontwikkelvraagstukken. Professioneel begeleiders die toewerken naar een registratie als supervisor en/of coach bij de LVSC.
Instroomniveau
Je hebt de leergang Ambacht van het begeleiden (leerjaar 1) succesvol afgerond.
Startdata
01-09-2024 | Fenomenologisch onderzoek start ook in september 2024
Tijden
Lesdagen van 9.15 tot 16.30 uur.
Dialoogsessies van 13.30 tot 16.30 uur.
Digitaal atelier van 13.30 tot 16.30 uur.
Praktijk bestaande uit begeleidingspraktijk met gesloten beurs of in je eigen organisatie op zelf te bepalen momenten. Leersupervisie data worden in overleg gepland met jou en je leersupervisor.
Fenomenologisch onderzoek van 9.15 tot 12.30 uur (vrijstelling mogelijk)
Duur
1 studiejaar
ETCS credits
13 EC Leergang Supervisie en coaching, Leersupervisie en begeleidingspraktijk en Fenomenologisch onderzoek
(1 EC is 28 uur studiebelasting)
Kosten
Exclusief verplichte literatuur voor deze leergang van ongeveer € 150,- en voor het Fenomenologisch onderzoek € 25,-
Inclusief verplicht studentlidmaatschap LVSC, cursusarrangement koffie/thee/lunch op lesdagen, gebruik digitale leeromgeving.
* De leersupervisor (in opleiding) is verbonden aan de opleiding Begeleidingskunde.
Cursisten mogen het opleidingsgeld betalen in 6 maandelijkse termijnen, gerekend vanaf de startdatum van de leergang.
Locatie
ZernikeCampus in Groningen en Melkfabriek in Bunne
Aantal deelnemers
16
Afronding
De opleiding Begeleidingskunde, waarvan deze leergang een onderdeel is, is erkend door de LVSC en geaccrediteerd door Stichting Post-HBO Nederland.
Cursisten die de opleiding Begeleidingskunde met het uitstroomprofiel Supervisie en coaching hebben afgerond kunnen zich als supervisor registreren bij de LVSC.
Vervolg of verdieping
Voor een verdere ontwikkeling als professioneel begeleider kan je de Leergang Team- en organisatiebegeleiding volgen.
Ter verdieping van psychologische achtergrondkennis kan je een of meer onderdelen van de leergang Positieve Psychologie volgen.
Contactpersonen
Petra Bolt, hanzeproSASS@org.hanze.nl
Bijzonderheden
Inschrijven voor de leergang Supervisie en coaching en/of Fenomenologisch onderzoek kan met de een of beide inschrijfbuttons op deze pagina tot 1 mei 2024
Cookieverklaring
Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.