Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Sportmarketing - basis

Algemeen

Waarde creatie in de sport is onlosmakelijk verbonden aan het vakgebied van sportmarketing. Of het nu gaat om het ontwerpen van een innovatief sportproduct, het ontwikkelen van een beweegprogramma of het creëren van een uniek sportevent, als sportprofessional is het belangrijk om in de huid te kruipen van de consument. Met als doel je product goed in de markt te zetten en een zo groot mogelijk afzetmarkt te creëren.  
 
In deze cursus gaan wij inzoomen op de marketing van sport, waarbij we op zoek gaan naar het creëren van onderscheidende waarde wade aandacht trekt van jdoelgroep, de concurrentie buitenspel zet en wat bijdraagt aan het realiseren van de marketingdoelen 

Na het volgen van deze cursus :  
  • Ben je in staat het strategische marketingproces te herkennen en te doorlopen. 
  • Ben je in staat een gedegen marktanalyse uit te voeren om factoren uit de omgeving te signaleren. 
  • Ben je in staat om het businessmodel canvas te gebruiken om een krachtige interne analyse uit te voeren.  
  • Ben je in staat om strategische keuzes te maken binnen de sportmarketing 
  • Weet je hoe je de vier P’s (product, plaats, prijs en promotie) uit de marketingmix in kan zetten 
  • Ben je in staat om waarde te creëren binnen de sport.  

Uitgebreid

De cursus sportmarketing leert jou om strategische keuzes te maken binnen dit vakgebied.  Dit is een noodzakelijk onderdeel bij het succesvol in de markt zetten van nieuw sportproduct of dienst, een sportevenement of nieuw ontwikkeld beweegprogramma.  

Door middel van een goed doordachte marketingstrategie weet jij voor de afnemers van jouw product of dienst waarde te creëren die aansluit op hun wensen en behoeften en laat je het onderscheidend vermogen zien t.o.v. mogelijke concurrenten. Sportmarketing is het proces waarmee binnen een organisatie wordt ingespeeld op de wensen en behoeften van afnemers, waarbij rekening gehouden wordt met de specifieke sportkenmerken, en toegevoegde waarde wordt gecreëerd voor deze afnemers, waardoor een langdurige relatie wordt opgebouwd en organisatiedoelen gerealiseerd kunnen worden.  

In het programma worden de volgende marketingconcepten behandeld:  

  • Het begrijpen en toepassen van een strategische analyse, waarmee de marketingstrategie en bijhorende doelstellingen worden bepaald. Vragen als welke eigenschappen heeft de doelgroep die we willen bereiken?’wat onderscheidt ons van de concurrent?’ worden daarbij beantwoord en vertaalt in doelstellingen en een daarbij passende strategie om de doelgroep te bereiken en te beïnvloeden.

  • Het begrijpen en toepassen van de elementen in een marketingplan, waarmee gerichte keuzes voor de marketingtactieken uit de marketingmix worden bepaald. Hierbij draait het om het vertalen van de gekozen strategie en doelstellingen naar concrete keuzes ten aanzien van het product/dienst, de promotie, de plaats, het personeel, etc.  
Leeruitkomsten, passend binnen de hbo-opleiding Associate degree Sport, die gelden voor deze cursus zijn: 

Onderzoeken en ontwikkelen: 

  • Je past theorieën en methodes toe uit je vakgebied om praktische vraagstukken op te lossen (LU 2) 

Coördineren, positioneren en begeleiden: 

  • Je toont ondernemend gedrag in het realiseren en positioneren van sport- en beweegconcepten (LU 4) 

Ontwikkelen en evalueren: 

  • Je ontwikkelt op basis van interne en externe ontwikkelingen en beleid, sport- en beweegprogramma’s (LU 8) 

Praktisch

Doelgroep

Sportprofessionals met minimaal mbo-denkniveau 4

Instroomniveau

Minimaal mbo of havo/vwo of gelijkwaardig. Eventueel kan gebruik worden gemaakt van de 21 + regeling, neem daarvoor contact op met de opleiding. 

Startdata

In overleg met de opleidingsorganisatie en logistiek

Duur

Inschrijving geldt één jaar, incl. 2 tentamenmogelijkheden (op aanvraag) per cursus

Tijdsinvestering

140 studiebelastingsuren, bestaande uit het per module (zelfstandig) volgen van (digitale) colleges, het bestuderen van literatuur en het maken van opdrachten. Iedere cursist wordt begeleid door een persoonlijke studiecoach. 

ETCS credits

 5 ECTS

Kosten

€ 500,- per persoon.

Aantal deelnemers

Kan individueel en als groep gevolgd worden

Afronding

Bij positief afsluiten van deze module wordt een hbo-waardig certificaat afgegeven

Vervolg of verdieping

Evt. kan deze cursus vervolgd worden met (parttime) pakketkeuzes t.b.v. het hbo-diploma  Associate degree SportGa voor meer informatie over deze opleiding naar de algemene pagina van de Ad Sport - parttime.

Contactpersonen

Neem voor meer informatie over alle mogelijkheden of aanmelden contact op met: 
Ingrid Hoijting, HanzePro Sportstudies via e-mail hanzepro-sportstudies@org.hanze.nl

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top