Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Taalstandaard

Algemeen

De cursus Taalstandaard wordt verzorgd door de Academie voor Gezondheidsstudies, Hanzehogeschool Groningen.

Wanneer is het ‘later leren praten’ of het ‘niet op de gebruikelijke manier praten’ werkelijk een probleem bij jonge kinderen? Die zorgvraag moeten onderzoekers van jonge kinderen zien te beantwoorden als er zorgen bestaan over de communicatieve ontwikkeling. De Taalstandaard is een observatie-instrument waarmee u antwoord kunt geven op deze vraag. Tijdens de cursus leert u werken met de Taalstandaard.

Na het volgen van deze cursus:

  • kunt u onderzoek uitvoeren met de Taalstandaard;
  • kunt u het resultaat interpreteren;
  • kent u de uitgangspunten van de Taalstandaard.

Uitgebreid

De meeste kinderen leren op een gegeven moment als vanzelf spreken en met taal omgaan. Sommige kinderen zijn er wat later mee of leren op een andere dan de gebruikelijke manier het taalsysteem. Bij velen van hen komt dat later vanzelf weer in orde. Bij sommige van hen echter zijn er hardnekkige problemen: zij hebben spraak- en/of taalontwikkelingsstoornissen. De vraag is: hoe maken we het onderscheid tussen ‘pluis en niet-pluis’?

De test is ontwikkeld voor kinderen van anderhalf tot vier jaar. De observatie kan vooral ook worden ingezet bij kinderen die niet kunnen meewerken aan taaltesten die enige taakgerichtheid vragen. Er wordt namelijk geobserveerd in een situatie zonder eisen.
De cursus Taalstandaard is ontstaan in een werkverband van verschillende disciplines: Claartje Slofstra-Bremer (klinisch linguïst/logopedist), Sjoeke van der Meulen (orthopedagoog/logopedist) en Henk Lutje Spelberg (psycholoog/methodoloog). De Taalstandaard is onderdeel van het Taalprotocol jonge kinderen TOS in verschillende gemeenten in Nederland. Cursisten moeten in het bezit zijn van de Taalstandaard, uitgever K2Publisher (nieuwe uitgave; voorheen Pearson, 2005).


Doel

Inzicht in de uitgangspunten van de Taalstandaard en de test verantwoord kunnen afnemen en interpreteren.

Inhoud en opbouw

De cursus bestaat uit twee middagen van 4 uur. Tijdens de eerste cursusdag krijgt u een inleiding in de theoretische uitgangspunten van de Taalstandaard. Daarnaast verdiept u zich in de handleiding en de scoreformulieren voor de verschillende leeftijdsgroepen. Aan de hand van videobeelden traint u observatie met behulp van de Taalstandaard. Na de eerste cursusmiddag gaat u in uw eigen praktijk aan de gang met het instrument.
Tijdens de tweede cursusmiddag bespreken u en uw medecursisten ervaringen en wordt de theoretische onderbouwing van de gekozen items nader toegelicht, evenals de betrouwbaarheid en validiteit van het instrument. Aan de hand van videofragmenten wordt in de groep verder geoefend in het gebruik.

Docenten

C.F. Slofstra-Bremer (klinisch linguïst en logopedist). Sj. van der Meulen (orthopedagoog en logopedist).

Praktisch

Doelgroep

Logopedisten die werkzaam zijn met kinderen jonger dan 4 jaar.

Instroomniveau

HBO Bachelor Logopedie

Overige data

Alleen incompany.

Duur



Locatie

Meerwold, Laan Corpus den Hoorn 300 in Groningen

Contactpersonen

De cursus Taalstandaard wordt verzorgd door de Academie voor Gezondheidsstudies, Hanzehogeschool Groningen.

Inhoudelijk: Margot Visser-Bochane 050 5952702
hanzepro.sagz@org.hanze.nl

Bijzonderheden

De cursus kan in-company aangeboden worden. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top