Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Motiverende gespreksvoering

Algemeen




In de dagelijkse praktijk van professionals speelt motivatie in allerlei vormen een belangrijke rol. Zeker in deze tijd waarbij het gaat om ‘zelfregie’, ‘eigen kracht’, en ‘eigen verantwoordelijkheid’.

Motiverende Gespreksvoering is een benaderingswijze waarbij mensen die een gedragsverandering willen ondergaan worden ondersteund in dit proces. In de training wordt uitgegaan van het theoretisch kader van Miller en Rollnick.
“Motiverende gespreksvoering is een op samenwerking gerichte gespreksstijl die iemands eigen motivatie en bereidheid tot verandering versterkt”

Uitgangspunt is contact door onbevangen te luisteren; de cliënt is belangrijker dan de begeleider en de relatie is belangrijker dan de methode. Er wordt gekeken naar de kwaliteiten en mogelijkheden van de cliënt/klant. Met behulp van het stellen van zogenaamde motiverende oplossingsgerichte vragen wordt er vanuit een oplossing en niet vanuit een probleem gewerkt.
Een gemeenschappelijke deler onder professionals is vaak frustratie - en handelingsverlegenheid. Motiverende gespreksvoering geeft handvatten om in samenwerking met de client/klant te komen tot gedragsverandering.

Na het volgen van deze training

  • Heb je  kennis over en vaardigheden in het voeren van motiverende gesprekken met cliënten;
  • Weet je hoe je deze technieken kunt toepassen in de dagelijkse praktijk en heb je daarmee geoefend op basis van eigen ingebrachte casuïstiek;
  • Heb je handvatten gekregen om je deskundigheid te verbreden op het gebied van houding en attitude.

 

Uitgebreid

Motiverende gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve counselingstijl gericht op het ontwikkelen van intrinsieke motivatie in relatie tot gedragsverandering. Primair staat het ontwikkelen en oplossen van ambivalentie centraal zodat de client/klant kan werken aan een permanente gedragsverandering.

Inhoud

In de training zal aan de hand van het theoretisch concept van Miller (2014) de vertaalslag gemaakt worden naar uw praktijk. Er wordt aandacht besteed aan attitude en houdingsaspecten en motiverende gesprekstechnieken. Kernbegrippen hierbij zijn: partnerschap, exploreren en oplossen van ambivalentie, engageren en empathie, focussen, ontlokken van verandertaal, plannen, omgaan met wrijving en het ondersteunen van persoonlijke effectiviteit. Naast de kernbegrippen van motiverende gespreksvoering zal er aan de hand van de cirkel van gedragsverandering van Prochaska en DiClemente inzichtelijk gemaakt worden hoe gedragsverandering plaatsvindt en hoe hierop geïntervenieerd kan worden. Aan de hand van uw praktijk casuïstiek zal een groot deel van de training geoefend worden met de technieken en de wijze waarop de juiste attitude en houding hierbij een rol hierin spelen.

Doel

Na afloop van de cursus ben je bekend met de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering en weet je wanneer en hoe je de motiverende technieken kunt inzetten in de praktijk.

Praktisch

Doelgroep

Professionals in zorg en welzijn die cliënten / patiënten / medewerkers coachen en begeleiden:
sociaal werkers, jongerenwerkers, buurtcoaches en andere agogen, wmo-consulenten, werkcoaches, sociaal raadslieden, klantmanagers, POH, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, diëtisten, paramedici en artsen.

Instroomniveau

Geen toelatingseisen

Startdata

30-09-2024

Overige data

14-10-2024
04-11-2024
18-11-2024
terugkomavond 13-01-2025

De training bestaat uit 5 lesavonden op maandagavond van 18.15-21-30 uur.

Tijdsinvestering

Contacturen 16,25 uur

Zelfstudie-uren 4 (je hebt hiervoor een cliënt met hulpvraag nodig)

Toetsing 1 uur

Kosten

€ 499,- inclusief koffie/thee en de waaier Motiverende gespreksvoering.

Er hoeft geen literatuur aangeschaft te worden.

Locatie

ZernikCampus in Groningen

Aantal deelnemers

Aantal cursisten per groep is minimaal 10 en maximaal 16.

Uiterlijk vier weken voor de startdatum wordt gekeken of er voldoende aanmeldingen zijn om te kunnen starten.
Aanmelden is mogelijk tot twee weken voor de startdatum. 

Afronding

Bij afronding met een voldoende, minimaal 80 procent aanwezigheid en actieve participatie ontvang je een certificaat.
(KRSD vereist 100% aanwezigheid of een vervangende opdracht bij een gemiste lesavond) 

Contactpersonen

Wil je meer informatie neem dan contact op met:
Petra Bolt hanzeproSASS@org.hanze.nl

Bijzonderheden

Deze training wordt ook in-company aangeboden. 

  • De training is tot 31-1-2026 geaccrediteerd bij het Registerplein (ID nummer: 490688) en levert 19 registerpunten op voor de geaccrediteerde deskundigheidsbevordering voor bij Registerplein geregistreerde professionals.
  • De training is tot 12-1-2025 geaccrediteerd bij het SKJ (SKJ209622) en levert 21,25 punten op in de categorie Formeel leren, categorie Training.
  • De training is tot 22-4-2027 geaccrediteerd bij Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD)  en levert 21,25 PE-punten op.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top