Overslaan en naar hoofdcontent gaan
Meld je aan voor de Informatieavond op 25 april 2024

Toepassen van Evidence-Based Practice en uitvoeren van een Critical Appraised Topic

Algemeen

Het handelen van de verpleegkundige in de praktijk wordt in toenemende mate ondersteund door resultaten vanuit onderzoek, evidence-based practice (EBP). De verpleegkundige streeft naar het toepassen van instrumenten en interventies waarvan de doeltreffendheid en doelmatigheid aannemelijk zijn. Als verpleegkundige wordt van jou verwacht dat je 'up-to-date zorg' verleent en adequate informatie verstrekt. Maar dagelijks word je tijdens je werk geconfronteerd met klinische onzekerheden. Ben jij nieuwsgierig naar het beste bewijs of de laatste stand van zaken binnen verpleegkundig onderzoek? Volg dan deze cursus! Tijdens deze cursus ga je op basis van wetenschappelijke literatuur opzoek en zul je merken dat een Critical Appraised Topic (CAT) maken vooral leuk en interessant is.

Na het volgen van deze cursus

  • Kan je EBP toepassen in relatie tot verbetering van de kwaliteit van zorg op mesoniveau;
  • Kan je een klinische onderzoeksvraag formuleren welke betrekking heeft op de eigen beroepscontext;
  • Kan je een literatuur-research uitvoeren met behulp van wetenschappelijke databanken op basis van een PICO;
  • Kan je de literatuur beoordelen op methodologische kwaliteit en toepasbaarheid;
  • Kan je een aanbeveling of advies formuleren voor de eigen beroepspraktijk.

Uitgebreid

Om de best mogelijke zorg te kunnen verantwoorden, dien je als verpleegkundige te werken volgens de principes van EBP. Je leert tijdens deze cursus de eerste methodische stappen van EBP: het opstellen van een beantwoordbare vraag vanuit je eigen praktijk, volgens de PICO methode (Patiënt, Intervention, Comparison, Outcome). Daarnaast leer je hoe je wetenschappelijke literatuur in verpleegkundige en (para)medische databases kunt opzoeken en beoordelen, om daarna deze kennis te kunnen delen met collega`s middels het uitvoeren van een CAT.

Twee (eenvoudige) voorbeelden van een PICO zijn: leidt het toepassen van een antidecubitusmatras (I) bij decubitus graad 1 (P) tot snellere wondgenezing (O) dan het toepassen van wisselligging (C)? Of: leidt het gebruik van Cannabis (I) in vergelijking tot het niet gebruiken van Cannabis (C) door mensen met Schizofrenie (P) tot herhaling van psychoses?

Thema’s

De cursus bestaat uit 5 lesdagen waarbij de volgende thema’s aan bod komen:

  • Evidence based practise
  • Critical Appraised Topic
  • Klinische onzekerheden en eerste aanzet tot het formuleren van de onderzoeksvraag/PICO.

Tijdens deze cursus schrijf je een CAT en onderbouw je met behulp van literatuur het proces en de gemaakte keuzes. Daarnaast wordt gereflecteerd op de rol van reflectieve EBP-professional. De CanMEDSrollen, competenties, kernbegrippen en de bijbehorende Kennis, Vaardigheden en Attitude aspecten (KVA’s) zijn afkomstig uit het Opleidingsprofiel BN2020.

Uniek voor Noord-Nederland
Tijdens deze cursus ga je samen met je medecursisten/-studenten aan de slag. Er is dus sprake van 'samenwerkend leren'. Dat betekent dat je veel mogelijkheden hebt om uit te wisselen met anderen. Je leert van elkaar en ontwikkelt je op deze manier verder als verpleegkundige. De cursus is een onderdeel van de module Verpleegkundig Leiderschap van de Deeltijdopleiding Verpleegkunde en wordt op dezelfde wijze aangeboden als de Deeltijdopleiding Verpleegkunde.

Praktisch

Doelgroep

BIG-geregistreerde verpleegkundigen met diploma MBO-V, HBO-V of Inservice-opleiding.

Instroomniveau

MBO-V, HBO-V of Inservice-opleiding. Voorwaarden voor deelname: je hebt een relevante werkplek in de zorg- of welzijnssector. Daarnaast is het van belang dat je een HBO-V geschoolde collega in je werkpraktijk hebt, die je kunt vragen om je te begeleiden gedurende de cursus.

Startdata

20-03-2024

Overige data

Overige data: 27 maart, 3, 10, 17, 24 april 2024

Tijden

Op woensdag van 9.00 uur tot 17.00 uur.

Duur

5 lesdagen

Tijdsinvestering

Eens in de week een lesdag van 8 uur. Daarnaast heb je een relevante werkplek in de zorg- en welzijnssector. Zelfstudie: bij de start ongeveer 6-8 uur per week, daarna ongeveer 4 uur per week.

ETCS credits

12 ECT.

Kosten

€ 869,-

Er zijn diverse regelingen die voordeel kunnen opleveren voor jou of jouw werkgever. Kijk hier voor de verschillende regelingen.

Ben je mbo-v of inservice opgeleide? Dan kom je in aanmerking om deze module tegen het wettelijk vastgestelde collegegeld te volgen. Kijk hier voor meer informatie. Bij aanmelding ontvang je hierover meer informatie.

Locatie

De cursus wordt aangeboden bij de Academie voor Verpleegkunde, Petrus Driessenstraat 3 in Groningen.

Afronding

Na het succesvol afronden van deze cursus, ontvang je een certificaat. De cursus is geaccrediteerd bij V&VN.

Heb je een diploma MBO-V of Inservice-opleiding? Dan heb je na het afronden van deze cursist alvast een deelcertificaat binnen als je wilt doorstromen naar de Deeltijdopleiding Verpleegkunde.

Vervolg of verdieping

De cursus Toepassen van EBP en uitvoeren van een CAT is een onderdeel van de module Verpleegkundig Leiderschap van de Deeltijdopleiding Verpleegkunde. Van de Deeltijdopleiding Verpleegkunde zijn onderstaande modules/cursussen ook los te volgen: 

Cursus Deskundigheidsbevordering
Cursus Kritisch Redeneren
Module Gezondheid bevorderen
Module Kind & Jeugd
Module Verpleegkundig Leiderschap
Cursus Shared Decision Making
Cursus Kwaliteit en Veiligheid

Contactpersonen

Voor praktische informatie kun je contact opnemen met Ingrid Hartman:
i.hartman@pl.hanze.nl
(050) 595 2870

Voor meer inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met Liane Meijer - de Vries:
l.meijer.de.vries@pl.hanze.nl
(050) 595 7321

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top