Overslaan en naar hoofdcontent gaan
Meld je aan voor de Informatieavond op 25 april 2024

Leiderschap in digitale transformaties 1

Algemeen

Digitale technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. De impact ervan op organisaties en gebruikers is groot. Digitale technologie biedt kansen voor innovatie, maar brengt ook risico’s die tot ongewenste gevolgen kunnen leiden.

In deze module leer je als ondernemend leider mensen en middelen te mobiliseren in processen van digitale technologische ontwikkeling. Je leert de kansen van digitale technologie voor je organisatie te analyseren en op waarde te schatten. De focus ligt hierbij op:

  • Trends en ontwikkelingen in digitale technologie
  • Innovatieproces en waarde propositie
  • Leiderschap, netwerk en communicatie

Na het volgen van de module:

  • kun je de context van jouw organisatie helder in kaart brengen om kansen en risico’s van digitale innovaties te identificeren en analyseren;
  • ben je in staat om te komen tot een waarde propositie van een digitale innovatie voor je organisatie;
  • ontwikkel je jezelf als ondernemend leider die mensen en middelen mobiliseert binnen het ontwerp- en ontwikkelproces van digitale technologie.

Uitgebreid

Digitale technologische ontwikkeling en daaruit volgende transformaties zijn vooral mensenwerk. Om je als ontwerper en ontwikkelaar of aanjager van digitale innovaties door te ontwikkelen is ondernemend leiderschap onmisbaar.

In deze module verken je de trends en ontwikkelingen van digitale technologie. Je leert hierbij de kansen en risico's van innovaties voor de organisatie te identificeren en analyseren. Je verkrijgt inzicht in het innovatieproces en leert daarbij waarde proposities op te stellen die behoeftes van gebruikers weergeven. Je activeert en verbindt je netwerk en neemt je rol binnen het ontwerp- en ontwikkelteam. Hierbij communiceer je op effectieve wijze met stakeholders en vertaal je op het juiste niveau de kennis tussen de verschillende betrokken partijen.

Zo ontwikkel je jouw persoonlijk leiderschap, nodig om mensen en middelen te mobiliseren in de complexe organisatorische en sectorale contexten waar digitale innovaties plaatsvinden. Je ontwikkelt ook een eigen visie op leiderschap en denkt kritisch na over de onbedoelde gevolgen van technologie, om op verantwoorde wijze bij te dragen aan de ontwikkeling van digitale innovaties.

De volgende thema’s geven een indruk van de inhoud:

  • Trends en ontwikkelingen in digitale technologie
  • Omgevingsanalyse: kansen en risico’s van digitale innovaties
  • Systeeminnovatie: wicked problems
  • Digitale strategie en bedrijfsmodel: waarde propositie van digitale innovaties
  • Digitale ethiek: onbedoelde gevolgen van technologie
  • Persoonlijk leiderschap: ontwikkeling van zelfinzicht en een eigen visie
  • Vaardigheden voor leiderschap in digitale transformaties
  • Leiderschap en communicatie
  • Netwerkopbouw en het betrekken van stakeholders

De beroepsproducten waar je aan werkt op basis van een leidend (eigen) vraagstuk:

  • Analyse van de bedrijfsomgeving met trend- en scenarioanalyse
  • Uitwerking van digitale innovatie in waarde propositie van digitale innovatie
  • Kritische beschouwing van de impact van digitale innovatie op de organisatie
  • Reflectie op je leiderschaps- en professionele ontwikkeling

Het programma is gebaseerd op competentieontwikkeling door toepassing van kennis, theorie, concepten en/of modellen op een relevant organisatievraagstuk. Deelnemers wordt aanbevolen een vraagstuk uit de eigen werksituatie aan te dragen waarbij de beoogde competentieontwikkeling mogelijk is en waar de beroepsproducten van meerwaarde zijn voor de organisatie, de deelnemer zelf en zijn of haar professionele ontwikkeling. Is dit niet mogelijk, dan voorziet de opleiding in een passende opdracht bij relevante organisaties uit de praktijk.

Tijdens de workshops gaan we in op de toepassing van aanbevolen literatuur. We verwachten van jou dat je voor aanvang van de workshops bekend bent met de theorieën en modellen. Zelfstudie en het grondig voorbereiden van de workshops via inlezen en het uitwerken van voorbereidende opdrachten is een randvoorwaarde om de beoogde competentieontwikkeling te kunnen bereiken tijdens de workshops en het werken aan de opdrachten. Digitale werkvormen en online lesmateriaal ondersteunen jou hierbij. Tijdens de workshops werk je, na een korte introductie met instructie van docenten, individueel of samen aan opdrachten die direct bijdragen aan de beroepsproducten. Je krijgt daarbij continu feedback en begeleiding van de docenten.

Je werkt in twee periodes van 10 weken. In de eerste periode ligt de focus op het vraagstuk van digitale innovatie binnen jouw organisatie. De tweede periode is meer gericht op je persoonlijke en professionele ontwikkeling als ondernemend leider en communicator in complexe organisatorische contexten.

Gedurende elke periode, dus twee keer per module, besteden we een sessie aan het ophalen en geven van feedback aan mededeelnemers op de beroepsproducten en voortgang. Halverwege de module vindt een formatieve beoordeling plaats. Aan het einde van de module is er een summatieve beoordeling op basis van een toets portfolio met bewijsvoering (beroepsproducten en feedback) en argumentatie van, en reflectie op, de beoogde competentie ontwikkeling.

Workshops

De module Leiderschap in digitale transformaties 1 bestaat uit de volgende workshops:

  • Trends en ontwikkelingen in digitale technologie
  • Kansen en risico's voor innovatie
  • Ontwerpen van innovatie
  • Waardeproposities digitale innovatie
  • Digitale ethiek
  • Leiderschap in verandering
  • Leiderschap en innovatie
  • Communiceren als een leider
  • Netwerkopbouw en betrekken van stakeholders
  • Innovatie in complexe systemen
  • Peer feedback en samen leren

Werkvormen

Workshops, voorbereiding en verdieping aan de hand van online materiaal, digitale werkvormen, groepsdiscussies, geven en ophalen van (peer) feedback en reflectie, uitwerken van beroepsproducten en bewijsvoering van competentie ontwikkeling.

Hoofdtrainers

Hoofdtrainers van deze module zijn dr. Madelon van Oostrom (coördinator) en dr. Austin d’Souza. Daarnaast krijg je les van gastdocenten met aanvullende specifieke kennis vanuit andere opleidingen of achtergrond.

Praktisch

Doelgroep

Deze module is geschikt voor professionals met een afgeronde technische bachelor of aantoonbare affiniteit met het ontwerpen of ontwikkelen van digitale technologie. Als je (werk)ervaring hebt met het ontwikkelen van digitale technologie, dan kun je de module via een persoonlijke leerroute doorlopen. Deelnemers wordt aanbevolen een vraagstuk uit de eigen werksituatie aan te dragen waarbij de beoogde competentieontwikkeling mogelijk is en waar de beroepsproducten van meerwaarde zijn voor de organisatie. Zo integreer je je werkzaamheden en je opleiding. Dat levert naast extra verdieping ook tijdwinst op: win-win! We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Instroomniveau

Je bent direct toelaatbaar voor deze module als je een technische Bachelor of Science hebt behaald. Als je een ander type bachelor hebt gehaald, ben je toelaatbaar wanneer uit je motivatiebrief en een volgend intakegesprek je geschiktheid blijkt op basis van door jou aangedragen bewijzen. Je aanmelding zal dan beoordeeld worden op de volgende punten:

  • Je hebt een aantoonbare affiniteit met het ontwikkelen van technologie, het ontwerpen voor mens en maatschappij, en het onderzoeken van wat werkt en waarom.
  • Je hebt een aantoonbare ondernemende en proactieve houding en ziet graag de kansen voor digitale technologie.

Startdata

De module start bij voldoende aanmeldingen (minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers) in september.

Duur

Veertien workshops van twee uur (op een vast tijdstip per week) en daaraan gekoppelde deelname aan de community of learners (CoL).

Tijdsinvestering

Naast een fysiek onderwijsdagdeel op de Hanzehogeschool Groningen werk je zelfstandig aan opdrachten en investeer je tijd aan zelfstudie. Deze tijdsinvestering is maximaal 1 dag per week (8 uren). Jouw precieze tijdsinvestering is afhankelijk van de mogelijkheden om opdrachten bij je werkgever uit te voeren en jouw (werk)ervaring. Tijdens een intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden.

ETCS credits

Certificaat van deelname van Hanzehogeschool Groningen, welke gelijk staat aan 10 ECTS.

Kosten

€ 995,-

Locatie

Hanzehogeschool Groningen, locatie: Digital Society Hub en/of Van Doorenveste op de Zernike Campus.

Aantal deelnemers

Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.

Vervolg of verdieping

Deze module is onderdeel van de leergang Leiderschap in digitale transformaties. Deze leergang bestaat uit twee modulen die elk een semester duren. Module 1 (sept-jan) moet worden gevolgd voordat met module 2 (feb-juli) kan worden gestart. Indien je de competenties behorend bij module 1 al voldoende beheerst en dit ook kunt aantonen, dan kun je ook meteen met module 2 starten.

De module is onderdeel van het eerste jaar van de Master Digitale Technologie. Het certificaat dat de deelnemer ontvangt na afronding van deze module staat gelijk aan 10 ECTS en leidt tot een vrijstelling voor deze module indien de deelnemer doorstroomt naar de Master Digitale Technologie.

Contactpersonen

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Annen via masterdt@org.hanze.nl of 050 595 2308.

Bijzonderheden

Om deel te nemen aan deze module doe je een intake met één van de modulecoördinatoren. De intake kan naar voorkeur op locatie of online plaatsvinden. Aanmelden voor een intakegesprek kan via masterdt@org.hanze.nl.

Aanmelden voor de module is mogelijk nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden en tot uiterlijk twee weken voor aanvang van de module.

De module is onderdeel van de Master Digitale Technologie die NVAO geaccrediteerd is.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top