Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Algemeen

Je maakt (nader) kennis met verschillende digitale technologieën. Je krijgt inzicht in wat er technisch gezien komt kijken bij het ontwikkelen van nieuwe digitale technologische oplossingen. Je leert daarbij hoe verschillende digitale oplossingen gebruikt én gemaakt kunnen worden. Je bouwt zo kennis op om te communiceren met ontwikkelaars, zodat de door jou aangedragen oplossing verwezenlijkt kan worden.

Na het volgen van deze module:

  • kan je creatieve, effectieve en/of innovatieve digitale technologie ontwikkelen die leidt tot gedragsverandering bij de gebruiker;
  • weet je hoe je digitale technologie op efficiënte wijze ontwikkelt;
  • kan je anticiperen op de gevolgen van digitale technologie voor gebruiker, organisatie en samenleving.

Uitgebreid

In deze module verdiep je je in de opwindende wereld van digitale technologieën waarbij de focus ligt op Virtual Reality, Machine Learning, Web- en App-ontwikkeling. De module geeft je inzicht in deze opkomende technologieën en voorziet je van de nodige vaardigheden om de impact van (toekomstige) digitale technologische ontwikkelingen te analyseren en te evalueren.

Een van de belangrijkste aspecten van deze module is praktijkervaring opdoen met digitale technologieën. De module gaat echter niet alleen over het leren kennen van de mogelijkheden van deze technologieën. Je krijgt ook inzicht in wat er technisch komt kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe digitale technologische oplossing. Denk aan de tools die kunnen worden gebruikt, hoeveel code er nodig is en met welke factoren je rekening moet houden bij het creëren van verschillende digitale oplossingen.

Daarnaast behandelt de module een reeks gerelateerde kwesties die belangrijk zijn bij de ontwikkeling van digitale technologieën. Je leert bijvoorbeeld over ethische overwegingen bij technologieontwikkeling, inclusief de impact van deze technologieën op privacy en beveiliging. Je onderzoekt ook hoe je het toekomstige potentieel van nieuwe technologie kunt bepalen, hoe je de lange termijn impact op de samenleving kunt evalueren en welke veranderingen het teweeg kan brengen.

Gedurende de module werk je aan verschillende projecten die je helpen je nieuwe kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen. Deze projecten geven je de kans om je eigen digitale oplossingen te creëren, waarbij je je kennis van verschillende technologieën en de factoren die hun ontwikkeling beïnvloeden, toepast.

Al met al is deze module een spannende en dynamische kennismaking met de wereld van digitale technologieën. Het is ontworpen om je te helpen een dieper begrip te ontwikkelen van deze opkomende technologieën en je vaardigheden aan te leren die nodig zijn om mee te bewegen met het steeds evoluerende digitale landschap.

De technologieën Virtual Reality, Machine Learning, Web- en App-ontwikkeling worden behandeld in twee workshops van elk twee uur. Daarbij gaan we elke technologie in de praktijk ervaren en bekijken we wat er komt kijken bij het ontwikkelen van oplossingen met behulp van deze technologie. Je bedenkt zelf voor elke technologie een concept die een oplossing kan zijn binnen jouw casus, daarbij rekening houdend met de verschillende aspecten van de technologie.

Je gaat in deze module ook programmeren. Er zijn een aantal fysieke workshops waar je klassikaal de opdrachten bespreekt, maar het meeste materiaal wordt online aangeboden. Voor deelnemers die nog niet kunnen programmeren is er een passend traject beschikbaar binnen deze module.  Als je kunt aantonen over voldoende programmeervaardigheid te beschikken, hoef je niet alle programmeerworkshops te volgen.

Workshops

De module Digitale technologieën 1 bestaat uit de volgende workshops:

  • Virtual Reality
  • Artificial Intelligence
  • Website Development
  • App Development
  • Programmeren Python basis

Werkvormen

Workshops, groepsdiscussie, e-learning, vaardighedentraining en reflectie.

Hoofdtrainers

Hoofdtrainers van deze module zijn Matthijs Platje (coördinator) en Misja Hoebe. Daarnaast krijg je les van gastdocenten met aanvullende specifieke kennis vanuit andere opleidingen of achtergrond.

Praktisch

Doelgroep

Deze module is geschikt voor professionals met een afgeronde technische bachelor of aantoonbare affiniteit met het ontwerpen of ontwikkelen van digitale technologie. Als je (werk)ervaring hebt met het ontwikkelen van digitale technologie, dan kun je de module via een persoonlijke leerroute doorlopen. Je kiest dan zelf aan welke praktijkvraagstukken je werkt, passend bij jouw interesses en loopbaanwensen. Je kunt ook je competenties ontwikkelen in vraagstukken bij je eigen werkgever. Zo integreer je je werkzaamheden en je opleiding. Dat levert naast extra verdieping ook tijdwinst op: win-win! We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Instroomniveau

Je bent direct toelaatbaar voor deze module als je een technische Bachelor of Science hebt behaald. Als je een ander type bachelor hebt gehaald, ben je toelaatbaar wanneer uit je motivatiebrief en een volgend intakegesprek je geschiktheid blijkt op basis van door jou aangedragen bewijzen. Je aanmelding zal dan beoordeeld worden op de volgende punten:

  • Je hebt een aantoonbare affiniteit met het ontwikkelen van technologie, het ontwerpen voor mens en maatschappij, en het onderzoeken van wat werkt en waarom.
  • Je hebt een aantoonbare ondernemende en proactieve houding en ziet graag de kansen voor digitale technologie.

Startdata

De module start bij voldoende aanmeldingen (minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers) in september.

Duur

Veertien workshops van twee uur (op een vast tijdstip per week) en daaraan gekoppelde deelname aan de community of learners (CoL).

Tijdsinvestering

Naast een fysiek onderwijsdagdeel op de Hanzehogeschool Groningen werk je zelfstandig aan opdrachten en investeer je tijd aan zelfstudie. Deze tijdsinvestering is maximaal 1 dag per week (8 uren). Jouw precieze tijdsinvestering is afhankelijk van de mogelijkheden om opdrachten bij je werkgever uit te voeren en jouw (werk)ervaring. Tijdens een intakegesprek bespreken we graag de mogelijkheden.

ETCS credits

Certificaat van deelname van Hanzehogeschool Groningen, welke gelijk staat aan 10 ECTS.

Kosten

€ 995,-

Locatie

Hanzehogeschool Groningen, locatie: Digital Society Hub en/of Van Doorenveste op de Zernike Campus.

Aantal deelnemers

Minimaal 15 en maximaal 20 deelnemers.

Vervolg of verdieping

De module is onderdeel van de leergang Digitale technologieën. Deze leergang bestaat uit twee modulen die elk een semester duren. Module 1 (sept-jan) moet worden gevolgd voordat met module 2 (feb-juli) kan worden gestart. Indien je de competenties behorend bij module 1 al voldoende beheerst en dit ook kunt aantonen, dan kun je ook meteen met module 2 starten.

De module is onderdeel van het eerste jaar van de Master Digitale Technologie. Het certificaat dat de deelnemer ontvangt na afronding van deze module staat gelijk aan 10 ECTS en leidt tot een vrijstelling voor deze module indien de deelnemer doorstroomt naar de Master Digitale Technologie.

Contactpersonen

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Marjolein Annen via masterdt@org.hanze.nl of 050 595 2308.

Bijzonderheden

Om deel te nemen aan deze module doe je een intake met één van de modulecoördinatoren. De intake kan naar voorkeur op locatie of online plaatsvinden. Aanmelden voor een intakegesprek kan via masterdt@org.hanze.nl.

Aanmelden voor de module is mogelijk nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden en tot uiterlijk twee weken voor aanvang van de module.

De module is onderdeel van de Master Digitale Technologie die NVAO geaccrediteerd is.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top