Het brein van het jonge kind is volop in ontwikkeling. Kinderen doen elke dag ontdekkingen en leren razendsnel. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Door inzicht te krijgen in de ontwikkeling van jonge kinderen, het belang van spel en de juiste spelbegeleiding en het creëren van een rijke speel-leeromgeving verbetert het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkracht en daarmee het zelfvertrouwen én het plezier in het lesgeven: een belangrijke kwaliteitsslag in het onderwijs aan jonge kinderen dat de laatste jaren volop in de aandacht staat.
Lees hieronder het ervaringsverhaal van Marsha Posthuma, leerkracht voor groep 1-2 op CB Het Talent in de Gemeente Emmen.
Wil je deze opleiding liever bovenschools volgen? Het is ook mogelijk om deze opleiding te verzorgen binnen een samenwerkingsverband of op bovenschoolsniveau. Neem voor meer informatie contact op met Dorien Groen (adviseur maatwerk) via telefoonnummer 050 595 29 54 of e-mail d.a.h.groen@pl.hanze.nl.
Tijdens de peuter- en kleuterjaren zien we het jonge kind met sprongen vooruitgaan in zijn/haar ontwikkeling, als het op de juiste wijze wordt begeleid en uitgedaagd. gestimuleerd, Kennis omtrent de juiste pedagogisch-didactische benadering bij leidsters en leerkrachten is hierbij noodzakelijk (De Haan en Leseman, 2011). Het spel neemt hierbij een belangrijke plaats in. In het spel komen alle ontwikkelingslijnen samen.
Er worden geen vakken gegeven, maar pedagogisch medewerkers/leerkrachten hebben de ontwikkelingslijnen van alle ontwikkelingsgebieden goed in het hoofd, zodat zij een rijke leeromgeving kunnen creëren. Vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het werken in kleine kringen en het uitlokken van interacties, zijn hierbij noodzakelijk. Tijdens de opleiding worden deze vaardigheden planmatig en in relatie met de praktijk uitgewerkt.
Het opzetten van een lerend netwerk binnen de voorschool, peuterspeelzaal en/of het (onderbouw)team maakt deel uit van de opleiding. Samen werken en samen leren is de basis van goed onderwijs. Van de cursist vereist dit een onderzoekende houding, een open mindset en het op zich kunnen nemen van verschillende professionele rollen (kartrekker, netwerker, organisator, onderzoeker, collega, etc.).
De opleiding is praktijkgericht met een gefundeerde theoretische onderbouwing. Van de cursisten wordt verwacht dat zij werken vanuit eigen leervragen. Tijdens de bijeenkomsten wordt gewerkt met eigen casuïstiek van de cursisten.
De doelstellingen van de post-hbo-opleiding Jonge Kind Specialist zijn gebaseerd op het competentieprofiel jonge kind (Docentennetwerk Specialisten jonge kind, 2008) en het Utrechts kwaliteitskader voor educatie van het jonge kind (2012).
De opleiding werkt vanuit de sociaal-constructivistische visie: cursisten leren van en met elkaar.
De doelstellingen worden uitgewerkt in de volgende onderwerpen:
Werken in leerteams maakt deel uit van de opleiding. Naast de uitwisseling van ervaringen en opdrachten tussen cursisten kiest elk leerteam een van de volgende thema’s voor onderzoek en verdieping:
Doelgroep
Leerkrachten van de groepen 1 en 2 en pedagogisch medewerkers met een relevante hbo-opleiding. Het hebben van een eigen groep is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de opleiding.
Instroomniveau
Relevante hbo-opleiding (pabo, pedagogiek).
Startdata
12-01-2024 | De opleiding start op vrijdag 12 januari 2024 met een intakebijeenkomst van 15.00 tot 17.00 uur.
Het is gebruikelijk en wenselijk dat bij de intakebijeenkomst ook een lid van de directie aanwezig is.
De opleiding start onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen.
Overige data
Intakebijeenkomst
vrijdag 27 september 2024 (voor deelnemers en hun leidinggevende)
Lesbijeenkomsten van 09.00 tot 16.00 uur op vrijdag:
27 september 2024
25 oktober 2024
22 november 2024
10 januari 2025
7 februari 2025
7 maart 2025
11 april 2025
9 mei 2025
6 juni 2025
De bijeenkomst met eindpresentaties en diplomering vindt plaats op vrijdag 7 juli van 15.00 tot 17.00 uur.
Tijden
Intakebijeenkomst van 15.00 tot 17.00 uur
Lesbijeenkomsten van 09.00 tot 16.00 uur
Eindpresentaties en diplomering van 15.00 tot 17.00 uur
Duur
10 maanden.
Tijdsinvestering
De opleiding heeft een studiebelasting van 350 uur. Deze uren zijn verdeeld in 50 docentcontacturen, 100 uren literatuurstudie en 200 praktijkuren. Gemiddeld besteedt de cursist 7,5 uur per week aan de opleiding (colleges en praktijkopdrachten).
Kosten
In studiejaar 2024-2025 bedragen de kosten € 2.600,- inclusief cursusarrangement*
Cursusarrangement: koffie, thee, water en lunch. Benodigde readers en registratiekosten CPION. Eventuele literatuurkosten zijn exclusief.
Locatie
Lesplaats is in Groningen, tenzij er sprake is van maatwerk.
Aantal deelnemers
Minimaal 6, maximaal 16.
Afronding
De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Je ontvangt na afronding het post-hbo- diploma en wordt ingeschreven in het Abituriëntenregister.
Contactpersonen
Maruya Schotanus (coördinator HanzePro Pedagogische Academie) - (050) 595 62 66
Ineke Oosterveld (medewerker opleidingen) - 050-595 70 88,
Wanda van der Vegt – Nuismer (medewerker opleidingen) - 050-595 38 23
onderwijs@org.hanze.nl
Maatwerktrajecten
In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.
Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen. Vragen over maatwerkmogelijkheden? Neem contact met ons op via één van bovenstaande medewerkers.
Bijzonderheden
Deze opleiding is onderdeel van het aanbod van de Hanze Educatie Academie. De Hanze Educatie Academie (HEA) is een samenwerkingsverband tussen de educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool. Het gaat hierbij om opleidingen op het gebied van onderwijs, kunst en sport. Binnen de HEA leiden we educatieve professionals (verder) op en werken we samen aan een brede benadering van educatieve vraagstukken.
Film opname
Het is van belang dat je mag filmen op je school. Voor deze opleiding wordt gevraagd om filmopnames van bepaalde (delen van) lessen te maken en (digitaal) in te leveren bij de docent. Bij aanvang van de opleiding vind je een protocol op onze elektronische leeromgeving Blackboard met alles wat je moet weten rondom de filmopnames.
Cookieverklaring
Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.