Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Algemeen

Taal speelt een grote rol bij vrijwel alle vakken. Als kinderen op de basisschool niet goed leren spreken, lezen en schrijven, kunnen ze in het voortgezet onderwijs onvoldoende meekomen.
Als taalcoördinator bewaak en bevorder je de inhoudelijke kwaliteit van het taalonderwijs op jouw school en ben je vraagbaak voor jouw team. Daarvoor heb je de nodige vakinhoudelijke kennis nodig. Verder dien je als taalcoördinator erop toe te zien dat het taalonderwijs op een verantwoorde manier wordt vastgelegd in een taalbeleidsplan en dat veranderingen planmatig verlopen.

De post-hbo-opleiding Taalcoördinator is voor leerkrachten in het basisonderwijs die een voortrekkersrol en begeleidende rol willen vervullen op het gebied van taalonderwijs en taalbeleid.

Na afloop van de post-hbo-opleiding Taalcoördinator:

  • kun je in jouw school een centrale rol vervullen bij vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van taalonderwijs;
  • heb je een taalbeleidsplan ontwikkeld voor jouw school;
  • ben je in staat om collega’s te ondersteunen en te enthousiasmeren op het gebied van taalonderwijs;
  • ben je, na goedkeuring van je taalbeleidsplan, in het bezit van een erkend diploma dat landelijk geregistreerd is.

Benieuwd naar de ervaring van een oud-deelnemer?

Lees hieronder het ervaringsverhaal van Carolien Rotermundt, leerkracht van groep 3-4 op Rooms-katholieke basisschool Maria in Campisschool in Assen. 

Ook op maat voor jouw organisatie

Wil je deze opleiding liever bovenschools organiseren? Het is ook mogelijk om deze opleiding te verzorgen binnen een samenwerkingsverband of op bovenschoolsniveau. Neem voor meer informatie contact op met Dorien Groen (adviseur maatwerk) via telefoonnummer 050 595 29 54 of e-mail d.a.h.groen@pl.hanze.nl.

Uitgebreid

Het aantal taken binnen school neemt toe. Als gevolg daarvan wordt er steeds meer aandacht besteed aan een juiste taakverdeling binnen het team, een ontwikkeling die past binnen het integraal personeelsbeleid.

Doel


De opleiding heeft tot doel leerkrachten uit de basisschool te scholen voor de taak van taalcoördinator in de eigen school of op bovenschools niveau. Door een van de teamleden deze taak te laten vervullen – en de opleiding te laten volgen – wordt beoogd het taalonderwijs op de school op een hoger niveau te brengen. Taalcoördinatoren bewaken en bevorderen de inhoudelijke kwaliteit van het taalonderwijs op hun school.

Inhoud


De drie pijlers van de opleiding zijn gehandhaafd:

  • taalbeleid;
  • interactief taalonderwijs;
  • inspireren en ondersteunen van collega’s.



Taalbeleid is de rode draad door de hele opleiding. De taalcoördinator stelt samen met de directie en het team voor zijn of haar school een taalbeleidsplan op. Een facet van dit taalbeleidsplan wordt tijdens de opleiding verder uitgewerkt en aan het eind gepresenteerd aan de andere cursisten.
Interactief taalonderwijs bevat mondelinge communicatie, beginnende en gevorderde geletterdheid en woordenschat.
Bij veranderingen in de school is het van belang dat de taalcoördinator zijn collega’s kan inspireren en ondersteunen. Tijdens de opleiding werken de cursisten in intervisiegroepen en door maatjeswerk ondersteunen ze elkaar bij het veranderingstraject.
ICT-gebruik is een vanzelfsprekend onderdeel van de opleiding. Digitaal houden de cursisten elkaar op de hoogte van hun vorderingen m.b.t. het gekozen veranderingsonderwerp. De ervaringen en vorderingen worden verzameld in een digitaal portfolio. Op basis van dit portfolio en een goedgekeurd taalbeleidsplan voor de eigen school, ontvangt de cursist het post-hbo-diploma.

Praktisch

Doelgroep

Leerkrachten, intern begeleiders en bouwcoördinatoren.

Startdata

De planning voor studiejaar 2024-2025 komt medio maart 2024 op deze pagina te staan.

Overige data

Planning studiejaar 2024-2025

Lesbijeenkomsten:

18 oktober 2024
15 november 2024
13 december 2024
17 januari 2025
14 februari 2025
14 maart 2025
11 april 2025
16 mei 2025 

Eindpresentaties en diplomering:
Vrijdag 20 juni 2025

Tijden

Intakebijeenkomst 20 september 2024 van 15.00 tot 17.00 uur
Lesbijeenkomsten van 09.00 tot 16.00 uur
Eindpresentaties en diplomering van 13.00 tot 16.00 uur

Duur

9 maanden.

Tijdsinvestering

De opleiding heeft een studiebelasting van 300 uur, waarvan 90 uur voorbereiding en zelfstudie en 150 uur voor het schrijven van het taalbeleidsplan, praktijkopdrachten en onderzoektijd in de eigen schoolpraktijk.

Kosten

In studiejaar 2024-2025 bedragen de kosten € 2.600,- inclusief cursusmateriaal (met uitzondering van literatuur) en catering.

Locatie

Groningen, locatie Pedagogische Academie, Hanzehogeschool Groningen

Afronding

De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland (CPION). Je ontvangt na afronding het post-hbo-diploma 'Taalcoördinator'.

Contactpersonen

Maruya Schotanus (coördinator HanzePro Pedagogische Academie) - (050) 595 62 66

Ineke Oosterveld (medewerker opleidingen) - 050-595 70 88

onderwijs@org.hanze.nl 


Maatwerktrajecten

In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen. Vragen over maatwerkmogelijkheden? Neem contact met ons op via één van bovenstaande medewerkers. 

Bijzonderheden

Deze opleiding is onderdeel van het aanbod van de Hanze Educatie Academie. De Hanze Educatie Academie (HEA) is een samenwerkingsverband tussen de educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool. Het gaat hierbij om opleidingen op het gebied van onderwijs, kunst en sport. Binnen de HEA leiden we educatieve professionals (verder) op en werken we samen aan een brede benadering van educatieve vraagstukken.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top