Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Algemeen

Moeten we overstappen op een volledig digitale methode? Wat moet onze school met dyscalculie? Hoe gaan we om met ‘Passende Perspectieven’? Wat hebben de referentieniveaus onze school te zeggen? En hoe dagen we sterke rekenaars uit? Als Rekencoördinator kun je antwoord geven op deze vragen en lever je een wezenlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de school.

Ook op maat voor jouw organisatie


Wil je deze opleiding liever bovenschools organiseren? Het is ook mogelijk om deze opleiding te verzorgen binnen een samenwerkingsverband of op bovenschoolsniveau. Neem voor meer informatie contact op met Dorien Groen (adviseur maatwerk) via telefoonnummer 050 595 29 54 of e-mail d.a.h.groen@pl.hanze.nl.

Uitgebreid

Binnen de opleiding Rekencoördinator besteden we aandacht aan beproefde vakdidactische inzichten en leerlijnen in het reken-wiskundeonderwijs. Daarbij sluiten we aan op de actuele ontwikkelingen als de referentieniveaus rekenen, Passende Perspectieven, onderzoekend leren, digitale onderwijsmaterialen, resultaatgericht werken, rekenbeleidsplannen, het handelingsgericht werken in het rekenonderwijs, het protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) en bovenpresteerders in de reken-wiskundeles.

Doel

Deze opleiding heeft tot doel leerkrachten te scholen voor de taak van Rekencoördinator in de eigen basisschool of op bovenschools niveau.

Een coördinator bewaakt en bevordert de inhoudelijke kwaliteit van het onderwijs in rekenen-wiskunde. Door één van de teamleden deze taak te laten vervullen – en de opleiding te laten volgen – komt het reken-wiskundeonderwijs op een hoger niveau. In de opleiding is veel aandacht voor taken als:

  • het ondersteunen van collega’s in hun dagelijkse onderwijs bij het realiseren van interactief, rijk en uitdagend reken-wiskundeonderwijs;
  • het informeren van collega’s over de nieuwste ontwikkelingen, ideeën en materialen;
  • het initiëren en medevormgeven van kwaliteitszorg en schoolbeleid op het gebied van het onderwijs in reken-wiskunde;
  • het leiden van een rekenwerkgroep binnen de school als professionele leergemeenschap;
  • het enthousiasmeren van collega’s voor het vak reken-wiskunde;
  • het onderzoeken en stimuleren van resultaatgerichtheid van het reken-wiskundeonderwijs;
  • het actief participeren in regionale en landelijke netwerken voor rekencoördinatoren.

Actualisering post-hbo-opleiding tot Rekencoördinator

De opleiding wordt momenteel geactualiseerd door een werkgroep vanuit het Landelijk Platform Nascholing Primair Onderwijs (LPNPO).

Inhoud

Ieder dagdeel heeft een inhoudelijk thema. Welke thema’s dat zijn is onderwerp van gesprek tussen opleiding en cursisten, want naast tien thema’s die altijd onderdeel uitmaken van de opleiding, kunnen er zes thema’s gekozen worden uit een tiental andere thema’s die voor de opleiding zijn uitgewerkt.

In de eerste helft van de opleiding ligt de nadruk op ontwikkeling van de persoonlijke competenties. Interactieve presentaties, practica en praktijkopdrachten zijn gericht op versterking van de eigen gecijferdheid en verdieping van de vakdidactische kennis en vaardigheden.

De centrale vraag is steeds: Hoe pas ik het geleerde toe in mijn eigen school?

In de tweede helft van de opleiding verschuift de aandacht van de eigen gecijferdheid en vakdidactiek naar collegiale consultatie en rekenbeleid. De opleiding richt zich dan meer op de ontwikkeling van de hele school. Centrale vragen zijn dan:

  • Wat hebben mijn collega´s nodig om hun rekenonderwijs te verbeteren?
  • Hoe kan ik hen ondersteunen?
  • Hoe enthousiasmeer ik mijn team voor reken-wiskundeonderwijs?
  • Hoe zet ik onderzoek in om vragen te kunnen beantwoorden naar bijvoorbeeld verhoging van resultaat?
  • Hoe komen we als school tot een helder rekenbeleid?

Praktisch

Doelgroep

Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs die met plezier het vak reken-wiskunde beoefenen, die collega’s met rekenen willen helpen en die het reken-wiskundeonderwijs binnen de eigen school op een hoger plan willen tillen.

Instroomniveau

Hbo bachelordiploma leraar basisonderwijs (Pabo)

Startdata

27-09-2024 | De opleiding start op vrijdag 27 september 2024 met een plenaire intakebijeenkomst van 15.00 tot 17.00 uur. Het is gebruikelijk en wenselijk dat bij de intakebijeenkomst ook een lid van de directie aanwezig is. Na de intakebijeenkomst zijn er acht lesdagen op vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur. De opleiding wordt afgesloten met een plenaire bijeenkomst met eindpresentaties en diplomering.

Overige data

Lesbijeenkomsten in studiejaar 2024-2025:

Intake 27-Sep-24
1 18-okt-24
2 22-Nov-24
3 13-Dec-24
4 17-Jan-25
5 7-Feb-25
6 7-Mar-25
7 11-Apr-25
8 16-mei-25
Eindpresentaties en diplomering 20-Jun-25

Tijden

Van 9.00-16.00 uur.

Duur

9 maanden.

Tijdsinvestering

Deze post-hbo-opleiding heeft een belasting van 350 studiebelastingsuren (incl. 8 bijeenkomsten, intakebijeenkomst, zelfstudie, praktijkopdrachten en samenstellen portfolio).

Elke cursist bouwt een portfolio op met uitwerkingen van praktijkopdrachten en de ontwikkeling van het rekenonderwijs op de eigen school. Het portfolio en de feedback van de docent(en) dienen als basis voor het tussen- en eindassessment. Hierin toont de cursist de eigen ontwikkeling op het terrein van de specifieke competenties aan.

Kosten

In studiejaar 2023-2024 bedragen de kosten € 2.600,-, inclusief cursusmateriaal (met uitzondering van literatuur) en catering.  

Locatie

Groningen, locatie Pedagogische Academie, Hanzehogeschool Groningen.

Afronding

De opleiding is geregistreerd bij de Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland (CPION).
Na afronding ontvang je het post-hbo-diploma 'Rekencoördinator'. 

Contactpersonen

Maruya Schotanus (coördinator HanzePro Pedagogische Academie) - (050) 595 62 66

Ineke Oosterveld (medewerker opleidingen) - 050-595 70 88,
Wanda van der Vegt – Nuismer (medewerker opleidingen) - 050-595 38 23

onderwijs@org.hanze.nl 


Maatwerktrajecten

In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen. Vragen over maatwerkmogelijkheden? Neem contact met ons op via één van bovenstaande medewerkers. 

Bijzonderheden

Deze opleiding is onderdeel van het aanbod van de Hanze Educatie Academie. De Hanze Educatie Academie (HEA) is een samenwerkingsverband tussen de educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool. Het gaat hierbij om opleidingen op het gebied van onderwijs, kunst en sport. Binnen de HEA leiden we educatieve professionals (verder) op en werken we samen aan een brede benadering van educatieve vraagstukken.

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top