Overslaan en naar hoofdcontent gaan

Ervaringen alumni: Bea Kesselaar

Bea Kesselaar - Masterstudent Talentontwikkeling & Diversiteit

‘Wat een mooie verrijkende masteropleiding voor mijn collega’s, dacht ik toen ik een presentatie van de Master Talentontwikkeling & Diversiteit zag bij een bijeenkomst van de werkveldadviescommissie van de Pedagogische Academie. Daar zou ik wel stagiairs van willen hebben bij ons op school. En een kwartiertje later: hoezo? Dit is iets voor mezelf!'

'En dat is het ook. Naast mijn werk als juf in groep zes, coachte ik collega's en studenten als opleider in de school, maar dat heb ik even op een laag pitje moeten zetten. Ik coach nu mijn eigen klas. Je kunt kinderen zoveel meer laten leren als je aansluit op hun belangstelling, ontdekte ik al snel. Ik merkte al in de eerste module, Interactie, hoe instructief ik eigenlijk bezig was. Gefocust op je leerdoelen en werkvormen stort je soms dingen over de kinderen uit die ze best zelf kunnen ontdekken. Bewustwording is het begin van verandering.'

'Toen ik de kinderen zelf op ideeën liet komen, werd ik aangenaam verrast door wat ze aandroegen. Ze stelden bijvoorbeeld voor om met mooi weer naar buiten te gaan om de geometrische vormen die op het weekprogramma stonden, te leren herkennen. Ze waren superenthousiast en ontdekten kegels op een parkeerplaats, een piramide op het dak van een speelhuis en cilinders om de bomen. "Zo heb ik nog nooit naar de natuur gekeken", zei één van hen verbaasd. Om kinderen meer eigenaar van hun leerproces te laten zijn, heb ik ze hun eigen rapporten laten invullen en we vergeleken ze daarna met mijn beoordelingen. Dat was erg interessant en leerzaam voor ons allemaal.'

'Deze master past helemaal bij mijn praktijksituatie. Ik miste iets. Al vijfendertig jaar doe ik sommige kinderen te kort, dacht ik soms. Ik ben best een leuke juf hoor, daar niet van, maar ik vond mijn lessen soms best saai. Ik wil graag ieder kind de kans geven zich optimaal te ontwikkelen. En hun talenten te ontdekken en uit te buiten. Nu kijk ik meer naar het hele kind en breng dat automatisch over op mijn klas en soms op mijn collega's. Ik ben er nog niet, want ik vind het best lastig om niet te doen wat ik al jaren deed.'

'Over de grens kijken, doen we ook. Eén van de opdrachten is om een buddy te zoeken in het buitenland. Ik ontdekte online een bekende Finse professor die heel veel leerkrachten in Finland heeft opgeleid en lezingen geeft over de hele wereld. Ik heb hem gewoon gemaild. Binnen een minuut had ik antwoord. Via hem kwam ik terecht bij een enthousiaste leerkracht die er vaak op uit gaat met zijn leerlingen om in de natuur te leren over van alles en nog wat. Hij is in Groningen op mijn school komen kijken en we hebben interessante gesprekken over onderwijs. Tijdens een studiereis naar Finland heb ik hem ook ontmoet. Erg inspirerend.'

'Het is ook fijn om met nieuwe mensen en soulmates samen te werken. Je moet er alleen wel wat voor over hebben. Het is hard werken. Twintig uur per week is een reële tijdsinvestering en je moet vanaf dag één scherp en betrokken zijn. Gelukkig ben ik twee dagen in de week vrij geroosterd en word ik vervangen op school. Ik heb een lerarenbeurs gekregen in het kader van vierslagleren. Dat bestaat helaas niet meer, maar een lerarenbeurs bestaat nog wel. Studeren is nu leuker dan ooit, want ik leer wat ik wil leren.'


Klik hier voor meer informatie

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.

Back to top