“De opleiding heeft me een stuk ‘rijker’ gemaakt op het gebied van cultuur en cultuureducatie”
‘Ik ben op dit moment werkzaam op OBS De Bosrank in Havelte. Hier werk ik drie dagen per week als groepsleerkracht voor groep 6/7. Naast mijn werk als groepsleerkracht ben ik ook werkzaam als cultuuraanbieder. Eén van de dingen die ik doe als cultuuraanbieder is het ontwikkelen en spelen van poppentheatervoorstellingen voor kinderen. Ik doe dit samen met mijn man. Daarnaast geef ik nog creatieve workshops aan kinderen en volwassenen.‘
‘Vanuit de stichting waar ik werkzaam ben was het gewenst dat ik een opleiding zou gaan volgen. De keuze voor de Post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider was voor mij snel gemaakt. Mijn hart ligt bij cultuur en cultuureducatie. Ik zag hierin een mooie kans liggen om cultuur beter te kunnen implementeren binnen het onderwijs bij mij op school.’
‘De opleiding is zeer divers. Je leert veel en de colleges worden gegeven door bevlogen docenten. Het is prettig dat de bijeenkomsten om de week zijn, daardoor is de studiebelasting prima te doen. De communicatie over de colleges, de opdrachten en de lesstof verloopt allemaal keurig via Blackboard, de online ‘studieomgeving’.
‘De eerste periode heb ik als heel leuk en leerzaam ervaren. Het was voor mij de eerste ‘echte’ studie nadat ik twintig jaar geleden de Pabo afrondde. Erg leuk om weer zelf les te krijgen in plaats van les te geven. Ook heb ik ervaren dat er in die twintig jaar veel is veranderd op het gebied van studeren. Ik had bijvoorbeeld nog nooit een essay hoeven te schrijven, laat staan dat ik ooit gehoord had van ‘APA normen’. Gelukkig hebben we in de groep veel aan elkaar, de meesten van ons kampten met hetzelfde probleem. En… het is goed gekomen!’
‘Een onderdeel dat ik erg interessant vond was creativiteitsontwikkeling bij kinderen. We kregen in deze module veel praktische werk- en spelvormen aangeboden die direct toepasbaar waren op je eigen school. Een mooie manier om mijn collega’s te enthousiasmeren door ze te laten zien dat creativiteit in alle vakken toepasbaar is.‘
‘Ik zou niet willen zeggen dat er specifiek één onderdeel ‘het moeilijkst’ was. Ja, die essay was even een dingetje. Verder vond ik het onderdeel over coachen heel leerzaam. Ik wil hier graag mee gaan oefenen, maar dat lijkt me best pittig op mijn eigen school omdat ik zelf ook onderdeel uitmaak van het team. Uitvinden wat mijn rol daarin kan zijn, lijkt mij heel interessant.’
‘In de tweede module was één van de opdrachten een gesprek voeren met een cultuuraanbieder. Hiervoor moesten we verschillende theorieën bestuderen. Door deze gesprekken ontdekte ik tot mijn eigen verbazing dat ik vanuit mijn rol als cultuuraanbieder kritischer heb leren kijken naar de producten die ik zelf ontwikkel en naar de geschiktheid van cultuuraanbod voor mijn school.’
‘We hebben een gezellige groep die bestaat uit twaalf dames en één heer. De onderlinge samenwerking verloopt prima. Vrij snel hebben we met elkaar een app-groep aangemaakt waarop we informatie, filmpjes en foto’s delen op het gebied van cultuureducatie en waarin we elkaar vragen stellen over opdrachten. Iedereen is zeer betrokken en staat open voor ideeën en suggesties.’
‘Ik zou de opleiding zeker aanbevelen aan anderen. De opleiding heeft me tot nu toe al een stuk ‘rijker’ gemaakt op het gebied van cultuur en cultuureducatie. De lesstof is zeer praktijkgericht waardoor je al het geleerde meteen kunt toepassen en uitproberen op de eigen school.
Ik rijd elke twee weken met heel veel plezier naar Groningen en kom ’s avonds vol energie weer thuis. Ik zie dus erg uit naar de komende modules!’
Cookieverklaring
Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.