Masterclass in samenwerking met
Als ondernemer blijf je graag op koers en ga je op je doel af. Natuurlijk wil jij dat jouw bedrijf succesvol blijft
in de toekomst. Dat is momenteel soms lastig. Er komt veel op je af. Veel ondernemers ervaren de huidige
tijd daarom als turbulent en aan veel veranderingen onderhevig. Dat kan vragen oproepen als:
De masterclass is opgebouwd uit 4 afzonderlijke sessies (per sessie 2 middagen), die ook afzonderlijk gevolgd kunnen worden:
Module 1: (2 middagen): een analyse van in- en externe omgevingsfactoren
Analyse van je interne en externe omgeving
In de eerste module ga je aan de slag met het maken van een analyse van de interne en externe omgeving van je bedrijf. Zo krijg je zicht op waar jouw bedrijf goed in is, maar ook wat nog beter kan. Daarmee weet je waar de kracht van jouw bedrijf ligt en krijg je zicht op mogelijke verbeterpunten. Daarnaast krijg je een duidelijk beeld van de externe omgeving. Waarmee en met wie heb je te maken? Waar liggen kansen? Waar liggen bedreigingen? Aan het eind van deze module heb je een helder beeld van de sterktes en de zwaktes van jouw bedrijf en van de kansen en de bedreigingen in de markt.
Module 2: (2 middagen): de kernproblematiek
Keuzes maken en prioriteiten stellen
Je bent als ondernemer verantwoordelijk voor de keuzes die gemaakt worden in jouw bedrijf. Maar hoe maak je de juiste keuzes? Het bepalen van prioriteiten helpt je hierbij. In deze module formuleer je aan de hand van de resultaten uit de eerste module óf aan de hand van een eigen analyse van jouw omgevingsfactoren, de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf. Je gebruikt daarbij verschillende technieken en modellen uit de marketing en je maakt uit de modellen een juiste keuze om toe te passen in jouw bedrijf.
Module 3: (2 middagen): strategische opties en strategiekeuze
Strategiekeuze
In deze module vertaal je de belangrijkste issues en kansen voor jouw bedrijf naar de beste strategiekeuze voor jouw bedrijf. Je herijkt de huidige strategie en doelstellingen, zodat deze goed aansluiten bij de ambities van jouw bedrijf.
Module 4: (2 middagen): implementatie
Implementeren van je strategie
In deze vierde module maak je de laatste stap en ga je de gekozen strategie vertalen naar een uitgewerkt implementatieplan. Met dit implementatieplan kun je morgen direct aan de slag.
De masterclass is interactief. Tijdens de bijeenkomsten ga je direct aan de slag met opdrachten gelinkt aan jouw eigen bedrijf. De docenten zijn afkomstig uit de praktijk. Ook zullen inspirerende gastdocenten hun ervaringen met jou delen.
Vanaf de start van de masterclass is de digitale leeromgeving beschikbaar. Daarnaast kan op elk moment contact worden gezocht met mede deelnemers in de community.
![]() |
Hans Jan Pijbes is docent Commerciële Economie met als specialisatie Strategisch & Corporate Management en Sales Management. Daarnaast is Hans Jan CEO van Deutsche Telekom Healthcare een unit die zich nationaal en internationaal richt op de IT workflow van het pathologie proces binnen (ziekenhuis) laboratoria. Hiervoor heeft hij gewerkt in diverse internationale managementposities op zowel executive managementniveau als in operationele posities. Zo was hij in Parijs als Vice-President voor Atos verantwoordelijk voor de wereldwijde strategische innovatie van de IT Portfolio en Business Development. Voor hij in dienst trad bij Atos, was Hans Jan Marketing & Communicatiedirecteur bij KPN, was hij Internationaal marketingdirecteur bij Villeroy & Boch en Europees Sales & Marketing Manager bij Canon Europe NV waar hij zijn carrière begon. Hans Jan Pijbes heeft een MBA van Nijenrode en diverse Management certificaten van de London Business School en HEC in Parijs. Hans Jan Pijbes is gecertificeerd door het Nederlandse Marketing Genootschap (NIMA-C) en is een gecertificeerde assessor. |
Doelgroep
Ondernemers in het MKB, management op strategisch niveau
Startdata
01-12-2023 | Precieze data nader te bepalen.
Tijden
Van 14.00-17.00 uur op donderdagen.
Duur
Tijdsinvestering
De voorbereidingstijd voor elke module is ongeveer 3 uren.
Kosten
De prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 2.325,-.
De prijs voor het volgen van een losse module bedraagt € 650,-.
Leden van VNO-NCW MKB-Noord krijgen korting: de prijs voor het volgen van de gehele masterclass bedraagt € 1.850,-. De prijs voor het volgen van een losse module bedraagt € 520,-.
Locatie
Hanzehogeschool Groningen, HanzePro, Zernikeplein 7 te Groningen
Aantal deelnemers
Maximaal 15 deelnemers
Afronding
Deelnemers ontvangen na het succesvol afronden van de masterclass of een afzonderlijke module een bewijs van deelname, uitgegeven door HanzePro, Hanzehogeschool Groningen.
Contactpersonen
Nidale Etber, Programmamanager
E-mail: n.etber@pl.hanze.nl
Telefoon: 050-5951139
Of mail naar sbmfhanzepro@org.hanze.nl
Bijzonderheden
Deze Masterclass is tot stand gekomen in samenwerking met
Cookieverklaring
Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in onze privacyverklaring.